تبلیغات
game - مقایسه بازی های انحصاری Xbox 360 با PS3 (قسمت اول)

game forever

مقایسه بازی های انحصاری Xbox 360 با PS3 (قسمت اول)

نویسنده :vahid fatemi
تاریخ:شنبه 26 تیر 1389-06:09 ب.ظ

ارسـال شده توسط Lord Rayden در5 روز پیش
در این سری از مقالات سعی داریم تا بدون هیچگونه غرض ورزی و جانبداری به نقاط قوت و ضعف عناوین انحصاری
هر دو کنسول در طی دوران فعالیتشان بپردازیم. از این رو تصمیم گرفتیم تا ملاک قیاس و سنجش سبک بازی ها باشد
 و عنوان هایی که در یک ژانر قرار دارند را تحلیل فنی خواهیم کرد. در قسمت اول به سبک اکشن/تیراندازی/سوم-شخص (Third-Person Shooter)
 که مسلما طرفداران بیشماری دارد، می پردازیم.

Uncharted vs. Gears of War
سبک اکشن سوم-شخص یکی از محبوب ترین سبک ها در صنعت بازی است که قصد داریم به سراغ بهترین
 عناوین این دو کنسول یعنی Gears of War-Xbox 360 و Uncharted-PS3 برویم و دو شماره از این بازی ها را با هم مقایسه کنیم.
 
نگاه کوتاه

سال 2006 بود که شرکت Epic Games دست به ساخت عنوانی انحصاری برای Xbox 360 زد.
بازی سوم-شخصی که با گرافیک خیره کننده، قدرت کنسول های نسل جدید را نشان داد. Gears of War با ارتقاء سیستم سنگر گیری،
یک گیم پلی بسیار جذاب را خلق کرد و با موتور Unreal Engine 3 سطح گرافیکی بازی های نسل جدید را یک پله بالاتر برد.
متاسفانه نسخه اول داستانی به شدت کلیشه ای و ساده داشت، ولی در عوض گیم پلی توانست این نقص را جبران کند.
 در سال 2008 دنباله ای برای این بازی عرضه شد که باز هم Epic توانست
 همان المان های قوی قسمت قبل را با داستانی بهتر ادامه دهد.
 سال 2007 بود که شرکت Naughty Dog عنوانی جدید برای PS3 ساخت که
به وضوح سیستم سنگر گیری خود را از Gears of War تقلید کرده بود،
 ولی این بار با اضافه کردن عناصر پلتفرمر همانند Tomb Raider بازی ای خلق کرد که تنها یک قدم با
شاهکار فاصله داشت. این بازی علاوه بر گیم پلی متنوع، دارای داستان جالبی
همانند سری فیلم های Indiana Jones بود که نتیجه، خلق یک عنوان محبوب
و زیبا به نام Uncharted بود. Uncharted 2: Among Thieves دنباله ای خیره کننده
 از NG بود که در تمامی قسمت ها شایستگی های خود را نشان دارد.
 

مقایسه Gears of War  با Uncharted
داستان

مقایسه Gears of War و Uncharted: Drake's Fortune یک مقایسه نابرابر است، چون به وضوح GEOW در این زمینه شکست می خورد.
 Epic به طور کلی یک داستان پیش پا افتاده را آن هم به طور بد روایت می کند، این در حالیست که Naughty Dog یک داستان غنی بر مبنای
 شخصیت پردازی درست و سر و رمز خلق کرده است، به طوری که داستان به اصلی ترین عامل برای ادامه دادن بازی توسط بازیکن ها تبدیل می شود.
در قسمت دوم NG یکی از بهترین داستان سرایی های این نسل را انجام داد که Gears of War 2
علی رقم داستان جالب خود، اصلا نتوانست به Among Thieves برسد.
 
گیم پلی

Gears of War 1 بر سیستم سنگر گیری تکیه داشت. در این بازی شما همیشه باید به فکر سنگر گرفتن پشت اجسام موجود
 در محیط باشید وگر نه زیر باران گلوله خواهید مرد. این سیستم که ابتدا در بازی Kill.switch استفاده شده بود، در GEOW بسیار ارتقاء یافت.
 در این نوع بازی ها، مخاطب با یک تاکتیک روبرو است و مجبور نیست فقط دست خود را روی ماشه گذاشته و حرکت کند.
نوعی وقفه در میان روند تند گیم پلی و تخمین زدن بهترین جا برای سنگر گرفتن، ماهیت کلی گیم پلی را خیلی غنی تر، جذاب تر
و البته پیچیده تر می کند که به همین دلیل بیشتر بازی های سوم-شخص این نسل از همین سیستم استفاده می کنند. بازی
Gears of War 1 گیم پلی سریع و بسیار تاکتیکی داشت که بزرگترین عامل موفقیت آن بود. مراحل متنوع
و بالانس مناسب بین آن ها با سیستم سنگر گیری بسیار پیشرفته دلایل پیروزی Epic در GEOW1 بود. سلاح
های زیاد و Locustهای خشن همراه با اره برقی معروف زیر Lancer، کشتن هیولاهای بد
 ترکیب را بسیار زیبا و جذاب می کرد. در مقابل ما Uncharted: Drake's Fortune را روی PS3 داریم. گیم پلی این بازی از دو اصل تشکیل شده است. اکشن تیراندازی
 UDF دقیقا از روی Gears of War ساخته شده است. همان سیستم سنگر گیری و سوئیچ
 کردن اسلحه ها در بازی وجود دارد. چیزی که گیم پلی UDF را از GEOW متمایز می کند و
بیشتر به Tomb Raider شبیه می کند، سیستم پلتفرمر بازی است. این قسمت کمتر از
قسمت اکشن، ولی جذاب تر کار شده بود و گیم پلی را مفرح و متنوع کرده بود. اما آیا این ویژگی ها
 موجب برتری گیم پلی Uncharted 1 می شود؟ روی کاغذ Naughty Dog بالاتر از Epic قرار می گیرد، ولی در اجرا خلاء هایی در ساختار کلی گیم پلی Uncharted 1 وجود دارد که باعث می شود، پایین تر از Gears of War قرار بگیرد. NG در نسخه اول Uncharted استفاده درستی از داشته های خود نکرد و یا حداقل به حدی نبود که همانند Uncharted 2: Among Thieves موفق عمل کند. نبود بالانس درست بین بخش پلتفرمر و اکشن یکی از دلایل این موضوع است. تناسب و میزانی که بین این دو قسمت تقسیم شده، اصلا استاندارد نیست و در نتیجه ممکن است عناصر جذاب پلتفرمر یا اکشن بازی به علت طولانی بودن و هماهنگ نبودن با بخش های دیگر ضربه بخورد. ساخت این چنین بازی هایی بسیار سخت است و نیازمند بررسی های طولانی است که متاسفانه UDF نتوانست به طور تمام و کمال آن را اجرا کند. در نهایت در بخش گیم پلی Uncharted: Drake' Fortune با وجود داشتن محتویات بیشتر از Gears of War عقب می ماند. اما در مقایسه گیم پلی Uncharted 2: Among Thieves و Gears of War 2 نسخه دوم Uncharted یک سر و گردن بالاتر از رقیب خود قرار می گیرد. در AT سازندگان نه تنها اشکلات قبل را برطرف کردند، بلکه نکاتی که به نسخه دوم اضافه شد بسیار نو آور و جذاب بود و Uncharted 2 به راحتی رقیب خود را پیش می گذارد.
 
گرافیک

کار مقایسه گرافیک بین این دو بازی ممکن است کمی ناعادلانه باشد، چون Gears of War یک سال قبل از Uncharted عرضه شد،
اما بررسی ما طوری خواهد بود که به طور کلی استفاده محوری از موتورها را توسط دو شرکت Epic و Naughty Dog بررسی می کنیم
و سعی داریم خیلی عادلانه به این دو نگاه کنیم. Gears of War از موتور قدرتمند Unreal Engine 3 استفاده می کند. موتوری که در
 عین سادگی بهترین نتیجه ها را به خصوص در بخش نورپردازی می دهد. Epic در GEOW سعی کرد با رنگ آمیزی تیره، جو جنگ زده و
 خشن سیاره Sera را نشان دهد که در این زمینه بسیار موفق بود. زمانی که GEOW 1 عرضه شد، همه لب به تحسین گرافیک این بازی گشودند و به قدرت UE3 پی بردند. البته گرافیک این بازی خالی از مشکل هم نبود که می توان به مشکل بزرگ دیر لود شدن Objectها و Textureها اشاره کرد. زمانی که Naughty Dog مشغول ساخت Uncharted 1 بود، هنوز کسی نتوانسته بود از قدرت PS3 به نحو احسن استفاده کند. با توجه به این که این بازی اولین عنوان NG در نسل جدید بود، ولی ما با گرافیک خیره کننده ای روبرو بودیم. در نقطه مقابل GEOW، بازی Uncharted به شدت از رنگ بندی های شاد و زیبا استفاده کرده بود. Textureهای با کیفیت، طراحی های چهره بی نظیر همراه با Motion-Capture عالی باعث شده است که Uncharted در نقطه ای بالاتر از Gears of War قرار بگیرد. بازی Epic از لحاظ فنی و تکنیکی عنوانی بسیار بزرگ است، ولی Naughty Dog علاوه بر این موضوع به شدت روی بخش هنری گرافیک کار کرده است. البته UDF در زمینه گرافیک خالی از مشکل نبود و جلوه های آتش مصنوعی یکی از دلایل آن است. متاسفانه Epic در Gears of War 2 آنچنان پیشرفتی در زمینه گرافیک ایجاد نکرد. این در حالیست که Among Thieves به بهترین شکل قدرت PS3 را نشان دارد.
 
موسیقی/صداگذاری

در زمینه موسیقی اصلا نمی توان بین این دو بازی برنده ای مشخص کرد. Gears of War یک تم نظامی دارد که مختص صحنه
های اکشن ساخته شده و بیشتر به صورت قطعه ای کار شده است. این در حالیست که Uncharted 1 موسیقی ای بر مبنای
 محیط های جنگلی دارد و از تم های سبک تر و بومی استفاده کرده است. هر دو در بخش موسیقی، بازی های عالی هستند و ما هم نمی توانیم یکی را برتر
ز دیگری بدانیم. پس در این قسمت Gears of War و Uncharted یکی هستند. در زمینه صداگذاری ما با دو بازی بسیار خوب روبرو هستیم که باز هم
در انتخاب برنده دچار مشکل می شویم. صداگذاری شخصیت های Gears of War بسیار جدی و نظامی است. صداگذاری مارکوس فنیکس (Marcus Fenix)
توسط جان دیماگیو (John DiMaggio) خیلی خشن و جالب کار شده که باعث شده این شخصیت خیلی
 زنده و جالب به نظر برسد. هنر صداگذاری بسیار هنر ظریفی است که می تواند به راحتی به یک شخصیت مجازی جان دهد و Gears of War در این زمینه موفق بوده است. Naughty Dog برای صداگذاری نیتن
دریک (Nathan Drake) به سراغ صداگذار خبره ای به نام نولان نورث (Nolan North) رفت. به جرات می توان نقش آفرینی نولان نورث در Uncharted را یکی از بهترین صداگذاری های تاریخ بازی سازی نام برد. لحن طنز آمیز و طبیعی نیتن یک قهرمان جدید در این نسل خلق کرد. سایر صداگذاری های بازی هم بسیار خوب عمل کردند و
در نهایت می توان Uncharted: Drake's Fortune را در زمینه صداگذاری شخصیت ها بهتر از Gears of War نام برد.
 
نتیجه گیری

حال که بررسی های ما در زمینه های مختلف این دو بازی را مشاهده کردید، ما قضاوت را به شما واگذار می کنیم و
خودتان تصمیم بگیرید که کدام یک از این بازی ها بهتر عمل کردند و بازی موفق تری برای کنسول های خود بودند.



نوع مطلب : مقایسه 

داغ کن - کلوب دات کام
نظرات() 
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر




Admin Logo
themebox Logo