تبلیغات
game - blur

game forever

blur

نویسنده :vahid fatemi
تاریخ:پنجشنبه 13 خرداد 1389-02:49 ب.ظ

http://4.bp.blogspot.com/_XYr5ofj6NqM/S7ySMVV8OqI/AAAAAAAAAsY/M5KR3LHJb8g/s1600/blur-game-wallpaper.png

شركت Bizarre Creations یكی از با استعدادترین استودیوها در ساخت بازی های مسابقه ای (Racing) بوده كه مجموعه PGR آن ها طرفداران بیشماری دارد. پس از عرضه PGR4 برای X360 آن ها تصمیم گرفتند این بار برای تنوع سراغ بازی دیگری بروند و سبك متفاوتی را در مسابقات ماشین سواری خلق كنند كه نتیجه معرفی Blur توسط Activision بود. Bizarre عقیده دارد Blur با خلق یك گیم پلی شاد و فانتزی خیلی موفق تر از عناوین شبیه سازی مسابقات ماشین سواری عمل می كند، ولی آیا آن ها در این كار موفق بوده اند؟

گرافیك


سری های PGR همیشه در زمینه گرافیك موفق بوده اند، پس ما منتظر حداقل یك عنوان خوب در بخش گرافیك از Bizarre بودیم كه متاسفانه این بخش هم آنچنان رضایت بخش نبود. از آنجایی كه بازی یك عنوان Arcade است، سعی شده حال و هوای گرافیك آن هم شاد و با رنگ های روشن باشد كه این موضوع قابل ستایش است، اما طراحی محیط و كیفیت آن ها بسیار پایین و در سطح بازی های نسل قبل است. در بازی قبلی Bizarre یعنی PGR4 ما با انواع و اقسام محیط های پرجزئیات و با كیفیت روبرو بودیم كه متاسفانه در Blur جدا از اینكه محیط ها در مكان های مختلف طراحی شده اند، ولی دارای كیفیت مناسب نیستند. خوشبختانه سازندگان به علت تجربه بالا، در طراحی ماشین ها خیلی خوب عمل کرده اند و با توجه به اینكه تمام آن ها لایسنس شده هستند، بسیار شبیه به مدل واقعی طراحی شده اند. راننده های هر ماشین برعكس بیشتر بازی های این سبکی، معلوم هستند و كارهای جالبی در حین رانندگی انجام می دهند. فریم Blur همیشه ثابت و بالا است كه یكی از مزیت های گرافیكی آن به حساب می آید. ولی در مقابل، فیزیك زیاد خوب كار نشده است. جدا شدن قطعات ماشین از هم خوب هستند، ولی آنچنان حرفه ای نیستند و بعضی حركت ماشین ها مثل پشتك زدن، واقعا عجیب و البته زمخت است! عجیب است كه چرا سازندگان اینقدر HUDهای زیادی روی تصویر به كار برده اند. واضح است كه قرار گرفتن آیكون قدرت های شما پشت ماشین از SS تقلید شده، ولی منوها و HUDهای زیادی اطراف صفحه هستند كه باعث می شوند دید خوبی در صفحه نداشته باشید. سازندگان می توانستند با محدود كردن آن ها و قرار دادن تمام HUDها در پشت بازی، همانند SS بازیكن را غرق در تصویر كنند. در كل گرافیك Blur با استفاده از رنگ های شاد و لوكیشن های متفاوت قابل قبول است، ولی اصلا به گرد پای رقیبان خود یعنی SS و یا Burnout نمی رسد.

 

 

موسیقی/صداگذاری


Blur در قسمت موسیقی و صدا دارای دو پارادوكس است. عجیب است كه چرا اصلا موسیقی برای بازی در نظر گرفته نشده و این موضوع واقعا مشكل بزرگی به حساب می آید. هر چند در بعضی مسابقات یك تم كوچك تكراری پخش می شود، ولی یادمان نرود كه Split/Second در زمینه موسیقی فوق العاده بود. گذشته از این موضوع، Blur در بخش صداگذاری خیلی خوب ظاهر شده است. صدای ماشین ها طبیعی است و وقتی روی جاده خاكی و آب می روید، صدای واقعی را می شنوید. افكت های سلاح ها هم جذاب است و عمق ضربه را نشان می دهند. از بخش موسیقی که بگذریم، صداگذاری Blur جایگزین خوبی برای این خلاء است.

گیم پلی


‍Criterion با ساخت Burnout نشان داد که سبك مسابقات مبارزه ای ماشین ها هنوز حرف های زیادی برای گفتن دارد و خیلی می تواند جذاب باشد. در ادامه شركت Black Rock Studio با استفاده از همین موضوع نو آوری های زیادی خلق كرد كه نتیجه، بازی موفق آن ها یعنی Split/Second بود كه به تازگی عرضه شد. Bizarre هم قصد دارد همین هدف را دنبال كند، ولی نتیجه یك بازی به شدت بچگانه و سطحی است كه از همان ابتدا معلوم بود با شكست روبرو می شود. شما باید در طول مسابقه حواستان به سلاح های آیكون مانند باشد تا با گرفتن آن ها قدرت ضربه زدن به حریف را بگیرید و مثلا با شلیك كردن به رقیب، آن ها را شبیه به ماشین اسباب بازی چپ كنید. ایده در ابتدا جالب به نظر می رسد، ولی پس از چند مسابقه به شدت سطحی و تكراری خواهد شد، چون اصلا عمق كافی را نداشته و مسلما اگر شما Split/Second را بازی كرده باشید، Blur برایتان خیلی مسخره به نظر می رسد. تعداد شركت كننده ها 20 نفر در هر مسابقه است كه خیلی رقم بالایی بوده و باعث هرچه جنجالی تر و شلوغ تر شدن می شود، ولی در مقابل هوش مصنوعی آن ها اصلا مناسب نیست و خیلی راحت می توان یك مسابقه را برد. Modهای بازی خیلی كم تعداد و كلیشه ای و عملا یك شكل هستند. این در حالیست كه SS بخش های بسیار متنوع و هیجانی زیادی داشت. اگر Split/Second را بازی كرده باشید، متوجه تنوع و تفاوت زیاد Handling ماشین های متفاوت خواهید شد. جالب اینجاست كه Blur اگر چه لیست بزرگی از ماشین های لایسنس شده دارد، ولی عملا هیچكدام از آن ها تفاوت چندانی در كنترل ندارند. این در حالیست كه Bizarre در سری های PGR با دقت زیاد روی هر ماشین كار كرده بود. به طور كلی كنترل ماشین ها قابل قبول است، هر چند خیلی خیلی ساده هستند و هیچ تنوعی ندارند. كافی است دستتان را روی دكمه RT در X360 نگه داشته و با A شلیك كنید. تمام كار شما محدود به همین دو عمل می شود. جدا از ضعف های بخش تك نفره كه به علت هوش مصنوعی پایین كمی خسته كننده هستند، Blur مسلما در بخش چندنفره خوب كار كرده و گیم پلی Fun آن لحظه های خوبی را برای شما و دوستانتان خلق می كند. متاسفانه بخش Split-Screen اصلا خوب نشده است. هر چند باز هم این قسمت به SS نمی رسد، ولی اگر به Blur به عنوان یك بازی Arcade نگاه كنید، می توانید از آن لذت ببرید. در كل گیم پلی Blur اول از همه قصد دارد نو آوری داشته باشد و به قول سازندگان جدا از یك كلیشه باشد كه نتیجه عكس آن است و به علت استفاده نامناسب از ایده ها، این بازی را در بخش گیم پلی می توان تقریبا یك شكست نام برد.

نتیجه گیری


Blur بازی خوبی است و ارزش یك بار امتحان كردن را دارد، ولی متاسفانه وقتی عنوانی مثل Split/Second با اختلاف یك هفته با این بازی عرضه می شود، مسلما Blur خیلی رنگ باخته و حرفی برای گفتن ندارد. Bizarre شركت با استعدادی است كه Blur در مقایسه با دیگر ساخته های آن ها یك شكست كامل است. شكستی از پیش تضمین شده.

 

 

نویسنده: حمیدرضا نیکوفر



نوع مطلب : نقد بازی 

داغ کن - کلوب دات کام
نظرات() 
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر




Admin Logo
themebox Logo