تبلیغات
game - Alpha Protocol

game forever

Alpha Protocol

نویسنده :vahid fatemi
تاریخ:پنجشنبه 13 خرداد 1389-02:44 ب.ظ

http://darkzero.co.uk/img/screenshot/segaalpha_news.jpg

Obsidian شركتی است كه عناوین خوبی در سبك RPG عرضه كرده است. Alpha Protocol جدیدترین عنوان آن ها، در ابتدا ایده های بزرگی در سر داشت كه متاسفانه در مرحله اجرا همه آن ها شكست خوردند و نتیجه یك بازی ضعیف است.

داستان


داستان Alpha Protocol مربوط به مامور مخفی جوانی به نام مایکل تورتون (Michael Thorton) است.

او ماموری غیر رسمی برای یك سازمان مخفی و جاسوسی به نام Alpha Protocol در دولت آمریكا است

كه برای انجام هر كاری توسط دولت، به تمام نقاط جهان فرستاده می شود.

مایكل همانند سم فیشر (Sam Fisher) یك عامل نفوذی است كه همین قضیه

"غیر رسمی" بودن باعث می شود كه او بدون هیچ تردیدی برای رسیدن

به هدف خود، آدم بكشد و حتی قوانین را زیر پا بگذارد. در اولین ماموریت، او به

عربستان سعودی فرستاده می شود و پس از یك درگیری بزرگ، آمریكا متوجه می شود

که تهدیدی علیه آن ها صورت گرفته و حال مایكل باید با به دست آوردن اطلاعات از

حمله موشكی روسیه و بقیه كشورها به آمریكا جلوگیری كند. داستان خوب شروع

می شود و انتخاب ها و رفتار شما تاثیر زیادی روی آن دارد، ولی متاسفانه هر چه

جلوتر می رویم، داستان بیشتر رنگ می بازد و در آخر خود Obsidian هم نمی داند

چطور آن را جمع و جور كند. به طور كلی داستان AP شبیه به یكی از فصل های 24 كار شد

ه كه خوب آغاز شده و پیش می رود، ولی در آخر بسیار ضعیف پایان می یابد.

گرافیك


موتور گرافیكی بازی Unreal Engine 3 است. ضعیف ترین بخش بازی را می توان همین قسمت گرافیك دانست كه 

دارای باگ های فراوان است. طراحی چهره ها كاملا بی روح كار شده و انیمیشن ها

خیلی مصنوعی هستند. متاسفانه انیمیشن های مایكل هم زیاد خوب نیست و

ابجایی های او هنگام حركت خیلی مصنوعی جلوه می كنند و كلا باگ های زیادی

در بالا و پایین رفتن از پله ها مشاهده می شوند. گاه شما مشاهده می كنید كه

روی هوا شناور هستید و زیر پای شما هیچ چیز نیست. با توجه به این كه AP

از UE3 استفاده می كند، ما انتظار حداقل یك گرافیك متوسط را داریم، ولی تنها

چیزی كه این بازی از UE3 به ارث برده، مشكل شدید دیر پردازش شدن اجسام است.

گاهی باید 10 ثانیه صبر كنید تا اشیاء محیط پردازش شوند و در مقابل مشكلات زیادی

در Screen-Tearing وجود دارند و فقط كافی است دوربین را چرخانده تا به عمق فاجعه پی ببرید.

افت فریم، بافت های بی كیفیت و رنگ های نه چندان جالب،

همه از ضعف های گرافیك این بازی به حساب می آیند. ا

ز آنجایی كه بازی در كشورهای گوناگونی اتفاق می افتد، با طراحی های جالبی

از نظر مكانی روبرو هستیم، ولی جزئیات كم، لطمه ای شدید به همین موضوع زده اند

. در نهایت AP در زمینه گرافیك یك شكست كامل است كه از بسیاری از بازی های نسل قبل هم عقب می ماند.

موسیقی/صداگذاری

صداگذاری شخصیت ها یكی از نقاط قوت بازی است كه متاسفانه مشكلات

هماهنگ نبودن دیالوگ ها با حركت لب شخصیت ها دوباره باعث شده یكی

از ویژگی های خوب از بین برود. موسیقی هم جذاب و هیجانی كار شده،

ولی سازندگان می توانستند در كشورهای مختلف از تم های مربوط به آن مكان

برای القای بهتر جو استفاده كنند كه نتیجه این طور نبوده است.

گیم پلی


طبق گفته سازندگان، مهمترین اصل و سلاح در این بازی "انتخاب" است. در واقع انتخاب های شما،

داستان و گیم پلی بازی را تغییر می دهند. می توانید تمام مراحل را حتی بدون

شلیك یك گلوله تمام كنید یا در مقابل كلا بازی را به یك Action صرف تبدیل كنید.

سیستم "خوب" و "بد" بودن هم یكی از قسمت های اصلی است، مثلا می توانید

اطلاعات به دست آمده از طریق هك كامپیوتر دشمنان (به سبک Splinter Cell) را

برای سازمان یا برای ایمیل خود بفرستید. در طول مراحل با انتخاب ها و پیشنهادهای

زیادی روبرو می شوید كه بعضی از آن ها به شدت در مراحل و داستان تاثیرگذار هستند

گاه شما را به مراحل فرعی می رسانند. شما باید همانند جیسون بورن (Jason Bourne

همواره دنبال بهترین راه برای انجام ماموریت های خود باشید. لوكیشن های AP همانند

سریال Alias خیلی متنوع هستند و در كشورهایی مثل عربستان، تایوان، روسیه، ایتالیا و...

واقع شده اند كه شاید بتوان از این موضوع به تنوع در گیم پلی یاد كرد، اما ضعف های این

بخش وسیع تر از چیزی است كه بخواهیم فقط آن را با لوكیشن های متفاوت بپوشانیم.

سیستم سنگرگیری خیلی بد كار شده و گاهی خوب عمل می كند و هوش مصنوعی

دشمنان افتضاح است. مخصوصا وقتی به سبك مخفی کاری (Stealth) بازی می كنید،

واقعا با چند احمق طرف هستید. تیراندازی ممكن است برایتان جالب باشد، ضمن این

كه می توانید در ابتدای هر مرحله اسلحه و تجهیزات مورد نیاز را انتخاب كنید و حتی

شخصیتتان را گریم كنید. مثلا: ریش، عینك و كلاه بگذارید كه پیشنهاد می كنیم برای

پوشاندن طراحی بد چشم ها همیشه عینك به صورت بزنید. مایكل همانند سم فیشر،

وسایل جاسوسی زیاد و پیشرفته ای دارد كه می توانید در طول بازی آن ها را ارتقاء دهید

. یكی از سلاح های جالب بازی Sound Generation یا همان تولید كننده صدا نام دارد

. می توانید با مخفی شدن در گوشه ای و استفاده از این اسلحه دشمنان را گمراه كرده

و آن ها را به مكان مورد نظر خود بكشانید. مثلا دشمن خود را با ایجاد یك موج صدا، روی

ریل قطار بیاورید و شاهد له شدن او توسط قطار باشید! مایكل توانایی غیب شدن برای

چند ثانیه را دارد. در این حالت می توانید بدون دیده شدن به پشت سر دشمن رفته و

با Comboهای متفاوتی همانند Metal Gear Solid آن ها را از پا در آورید. متاسفانه مبارزات تن به تن

بازی آنگونه كه باید، جالب نیستند و مشكلاتی در ضربات و انیمیشن ها مشاهده می شوند.

همچنین شما توانایی آهسته كردن زمان را دارید. با این كار می توانید بسیار سریع تر عمل كنید

و حتی با تركیب كردن آن با حالت "نامرئی" یك كشتار ساكت و سریع به پا كنید. AP در زمینه گیم پلی

پتانسیل بالایی دارد كه دست شما را در كار كردن با آن ها باز می گذارد، ولی نتیجه آنچنان

جذاب نیست و Obsidian نتوانسته به خوبی از آن استفاده كند.

نتیجه گیری


در كل AP از همان نمایش اول معلوم بود که بازی بزرگی نیست، ولی تاخیرهای زیاد باعث شده بود

ه توقعات بیشتری از Obsidian داشته باشیم، اما نتیجه این طور نبود. بعضی نكات بازی

خوب هستند و باعث می شوند AP به عنوانی غیر قابل تحمل تبدیل نشود.

نویسنده: حمیدرضا نیکوفر



نوع مطلب : نقد بازی 

داغ کن - کلوب دات کام
نظرات() 
ali-skat
سه شنبه 18 خرداد 1389 01:24 ب.ظ
سلام.....وای وای وای من چند سالی هست دیگه حال بازی ندارم....ولی خدایش این سایت و دیدم طلبه یه پی اس 3خفن شدم...
خیلی باحال بود مرسی
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر




Admin Logo
themebox Logo